Du er her

Integration

Hold en pause fra danskheden

I agurketiden er det lykkedes DF og Martin Henriksen at sætte dagsordenen i medierne omkring temaet danskhed, og Martin Henriksen har haft lejlighed til at bryste sig med 'Jeg er rigtig dansk – du er ikke rigtig dansk' igen og igen. Det har givet DF masser af spalteplads til en debat på rent nationalkonservative præmisser.

Islam i gymnasiet og i det offentlige rum

I diskussionen om Einar fra Herlev Gymnasium har en masse debatører overset en vigtig pointe. Det er at pigerne og drengene af anden etnisk herkomst i hans klasse hver dag bringer deres tro med i skole og dermed med ind i det offentlige rum. Når pigerne i hans klasse ikke vil lære at danse vals og lancier, er deres begrundelse religiøs. Som rettroende muslimske piger må de ikke holde en fremmed mand i hånden. Når drengene ikke drikker alkohol er begrundelsen også religiøs.

Morten Messerschmidts og DF's reducerede og farlige menneskesyn

To synspunkter bærer Morten Messerschmidts ideologiske kommentar d. 13. august i Politken. Det ene er en forestilling om et radikalt komplot mod det nationale. Det andet er et stærkt reduceret menneskesyn.

Omskæring - Hvorfor bliver det ved?

Det er så svært at forstå at religiøse eller kulturelt-religiøse forældre ikke kan se at omskæring af drengebørn er indlysende forkert. For der første fordi det er forkert at fjerne en naturlig del af barnets kønsorgan der fungerer og er rask, for det andet fordi barnet ikke er en myndig person som kan tage stilling til indgrebet og dets konsekvenser. Det næste der er svært at forstå er, hvorfor faren ikke forsvarer sønnen mod omskæringen. Det må der for en udenforstående være to grunde til.

Skævvredet argumentation for det muslimske tørklæde

Hovedargumentet i Safia Aoudes artikel om tørklædet er at tørklædet ikke er et religiøst eller politisk symbol; senere i artiklen trækkes pointen skarpere op, og det er her at man mærker hensigten. Tørklædet skal sekulariseres og afmystificeres som en beklædningsgenstand på lige fod med et par bukser eller en jakke. Tørklædet er bare et tørklæde, skriver Safia Aoude, selv om det især er muslimske kvinder der bærer det.

© 2012 Henning V. jensen